torstai 27. lokakuuta 2011

Ja sitten mua ärsyttää vielä se että

(Tämä postaus on poikkeuksellisesti ihan sitä ihteään eli jupinaa! Vaikka vanhojen "hyvien" aikojen muistoksi.)

Oli tänään taas koulupäivä, opinnäytetyöseminaaria. Antaisin nyt tässä vaiheessa ystävällismielisen vinkin kaikille ammattikorkeakouluille - varsinkin meidän linjalle, jonka yllä jo häilyy lakkauttamispeikko - että pysykää, suutarit, lestissänne. Jos ja kun visio ja missio on se, että koulutetaan työvoimaa vastaamaan työelämän tarpeisiin, niin älkää - pliiiiiiiiis! - alkako koulutuksen opinnäytetyövaiheessa haaveilla tekevänne opiskelijoistanne akateemisia ihmisiä. Niistä ei tule sellaisia, ei ammattikorkeakoulutuksella. Joka tähtää ammattiosaamiseen. Aivan niin kuin pitääkin.

Tämänpäiväisen seminaarin anti oli lähdeviitteet ja muut muotoseikat, jotka on hyvä tietää ja läpikäydä - tosin jokainen voi nämä lukea itse opinnäytetyön ohjeistuksista. Käytiin keskustelua tyylistä ja kielestä. Ja siitä, että pitää käyttää tiedeyhteisön kieltä opinnäytetyössä. Koska pitää osoittaa hallitsevansa sitä.

(Minkä tiedeyhteisön??? Mitä tiedettä, tarkalleen ottaen, ammattikorkeakouluissa tehdään? Esimerkiksi, miten minä tieteilen puhkiessani harjoituskopissa naama punaisena tai polkiessani jalkaa hiki päässä, että vetämäni pelimanniryhmä pysyy suht koht samassa tahdissa? Noin kärjistetysti ilmaistuna.)

Tieteellisestä kielestä esimerkkinä oli tunnilla jaetussa pläryssä joutavanpäiväistä finglishiä, josta loppujen lopuksi edes opettaja ei ymmärtänyt kaikkea."Opettaja, mitä tarkoittaa implisiittinen?" "Jaa, nyt en kyllä osaa sanoa."

Voin kertoa, että minun opinnäytetyössäni on pelkästään suomenkielisiä sanoja, oli se kuinka epätieteellistä hyvänsä.

P.S. Jupina loppukoon tähän.
P.P.S. Tervetuloa, Rouva Hemuli!

2 kommenttia:

  1. Jep. Meillä oli kaikenmaailman teoreettisia ja hienoja juttuja AMK:ssa, en tajunnut niistä mitään. Käytännön toimintaterapeutin taidot, esim. miten suunnittelet asunnonmuutostöitä tai teet ortooseja (lastoja) jäikin sitten tooooosi vähälle.

    VastaaPoista
  2. Tosi kurja kuulla, että teillä "hörhöiltiin" opintovaiheessakin. Meidän ala on käytännönläheinen, eli soittamista ja opettamista, joten meillä ei paljon hörhöillä. Tietenkin ja luonnollisesti pedagogiikan teoriaopintoja on laajasti, mutta ei se mitään tutkimusta ja tieteen tekoa ole, se on työkalujen tankkaamista oikeisiin tilanteisiin ja oman alan ymmärryksen hankkimista.

    Ja sitten yhtäkkiä opinnäytetyössä pitäisi viljellä teoreettisia viisauksia ylevässä poikkitieteellisessä hengessä. Kakkanpipanat, sanon minä. En minä tuon takia sinne kouluun mennyt.

    VastaaPoista