keskiviikko 1. elokuuta 2012

Jurottavat esteetikot

Vaikka kävin täällä joskus syntymässä, ei tämä ole koskaan ollut minulle kotikaupunki. Se heimo, joka tätä asuttaa, ei ole minun. Muualla kasvaneena en istu tänne, en osaa puhua näiden kieltä (kumpaakaan), en osaa lukea vihjeitä, lähden keskusteluissa väärään suuntaan, eksyn umpikujiin. Minusta nämä ovat kyräileviä jurottajia, jotka eivät ikinä saa sanottua asioita suoraan. (Mikä siinä voi olla niin halkatun vaikeaa??)  Näiden mielestä minä - ja meikäläiset - ovat itseään täynnä olevia kehuskelijoita. Se, mitä ne eivät tiedä, eivätkä ehkä koskaan ymmärrä, on se, että minun - ja meikäläisten - puhuessa vastuu siirtyy kuulijalle. Ne eivät huomaa kieltä poskessa, vaikka se melkein poikkeuksetta sinne päin osoittaakin.

Mutta tällaisena päivänä, elokuun ensimmäisenä, kun aurinko paistaa sopivasti ja tuulee etelästä, kun lapsen terveys sallii taas kävelyt, pitkätkin - tällaisena päivänä en haluaisi asua missään muualla! Tämä heimo - kyräilijöiden ja jurottajien - on nimittäin esteetikkoja vailla vertaansa. Sittenkin minun kaltaisiani, romuromantikkoja, haalijoita, vanhaa rojua rakastavia, oudokkeita. Tällaisena päivänä minä kuulun tänne. Tällaisena päivänä täällä on välillä niin nättiä, että vähän itkettää. (Tai sitten ne ovat taas ne halvatun hormoonit...)













4 kommenttia:

  1. Hitsi, mitä kuvia, pitäiskös itsekin lähteä kameran kanssa katsomaan, missä oikein asuu ja onko mistään kotoisin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kyllä kannattaa, varsinkin jos on vielä vähän epäselvää itselle, että missä asuu. ;D

      Mua harmittaa, kun on vain tuo pokkari, eikä mitään "oikeaa" kameraa. Aina meinaan haaveilla järkkäristä, mutta joka kerta päättelen, että a) se on liian kallis b) en osaisi sitä kuitenkaan käyttää ja c) ei sitä tulisi ikinä otettua mihinkään mukaan.

      Poista
  2. onnistut kyllä taltoimaan paikan hyvin :) jotenkin itse olen aina nähnyt paikan ihan toisenlaisena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, mielenkiintoista! Siitä näkee, että paikka on aina sellainen, kuin miksi siellä asuva ihminen sen hahmottaa. :)

      Poista