tiistai 7. toukokuuta 2013

31 biisiä, vol. 8: Medieval Katmandu lives on and on


Näin vanhemmalla iällä, uutta ammattia opiskellessa ja pedagogiikkaan lähemmin tutuskellessa, olen havainnut olevani enimmälti auditiivinen oppija, siis sellainen, joka oppii asiat korvan kautta (ei niinkään näön, tuntoaistin tai liikkeen kautta). Asiahan on ollut näin varmaan aina, mutta nyt vasta olen asian tiedostanut - ja tiedän sille oikein pedagogisen terminkin.

Epäilen myös, että "kielipää", jota muut väittävät minulla olevan, on yksinkertaisesti sitä, että kuulemani vieraskieliset sanat jäävät helposti muistiini, korvan kautta tuleva informaatio jää päähän. Ja koska olen koko (no, lähes koko) ikäni kuunnellut englannin kielisiä laululyriikoita, olen oppinut sitä kautta englannin kielen varsin hyvin - ja varsin vaivattomasti.

Nimittäin eivät kyllä luista ruotsi, ranska, venäjä - ja näitä kaikkia olen yrittänyt opiskella - kirjoista - huonolla menestyksellä. Kokonaista kielipäätä en siis todellakaan voi kehua omaavani, mutta kielikorvan sentään. (En tiedä, onko kielikorvani oikea vai vasen korva.)

Laulujen lyriikatkin - suomeksi ja englanniksi - jäävät yleensä helposti mieleeni. Ellei niitä tarvitse jostain syystä yrittää päntätä paperilta, silloin yritys on toivoton.

Sarjassa 31 biisiä tänään


08 -  Tämän sanat osaan ulkoa, alusta loppuun ja lopusta alkuun:

Iron Maidenin The Evil that Men Do. Tämä ilmestyi kun olin kuudentoista. Iron Maiden on muuten yksi niistä yhtyeistä, jotka alunperinkin "opettivat" minulle englannin kieltä - opin siis jo varhaisessa vaiheessa mm. egyptiläiseen mytologiaan, Toiseen Maailmansotaan ynnä keski-aikaisiin kidutusvälineisiin liittyvää termistöä. (Kukapa ilman näitä termejä pärjäisi päivittäisessä keskustelussa!)

Tässä videossa on kappaleen "väärin kuullut" sanat, jotka aiheuttavat itsessäni kontrolloimatonta hirnuntaa. (En tiedä, toimivatko samoin myös sellaisille ihmisille, jotka eivät välttämättä osaa sanoja ulkoa alusta loppuun ja lopusta alkuun. Toivottavasti, koska näin hyvät naurut ovat kyllä aina poikaa.)




2 kommenttia:

  1. Voi hyvät hyssykät, näkeeköhän tässä enää kirjoittaakaan kun silmistä valuu. Rusinan reunallaa.. on hyvä elää ja ollaa ... tralalaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama ilmiö täälläö, silmät vuotaa ja happi loppuu. :DD Punainen tupa rusinan reunalla, mikä idylli.

      Poista